Linkbuilding - DigitalTrafik
16126
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16126,page-child,parent-pageid-16117,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive
 

Linkbuilding

Linkbuilding

Linkbuilding er en af de vigtigste ting at tænke på hvis du vil have gode placeringer på Google. Et link er når andre de henviser til din hjemmeside fra deres egen hjemmeside. Du kan betragte et link som et kvalitetsstempel fra andre hjemmesideejere. Men Google kigger ikke bare på mængden af link til din side, men også kvaliteten af disse links, samt relevansen af linket. Det er klart, at et link fra politikken.dk bør vægte højere end et link fra minhjemmeside.dk. Hvis du sælger cykler, så er det også klart at et link fra en cykelklub, bør vægte højere end et link fra den lokale tankstation.

Linkbuilding er en af de vigtigste ting at tænke på hvis du vil have gode placeringer på Google. Et link er når andre de henviser til din hjemmeside fra deres egen hjemmeside. Du kan betragte et link som et kvalitetsstempel fra andre hjemmesideejere. Men Google kigger ikke bare på mængden af link til din side, men også kvaliteten af disse links, samt relevansen af linket. Det er klart, at et link fra politikken.dk bør vægte højere end et link fra minhjemmeside.dk. Hvis du sælger cykler, så er det også klart at et link fra en cykelklub, bør vægte højere end et link fra den lokale tankstation.

 

Dette er nogle af de ting som Google forsøger at vægte når de kigger på kvaliteten af en hjemmeside. Førhen kiggede Google ikke så meget på hvilke type links der kom ind, men mere på det antal af links som siden havde. Det var der hvor de store Splog netværk havde deres storhedstid. En splog er en sammentrækning af ordene spam og blog, altså en spam blog hvor man postede hundredevis af artikler indenfor alverdens emner, lige fra lån, produkter, hus og have og så videre, der alle havde til formål at linke ud til forskellige hjemmesider og dermed give dem et løft i deres rankings.

 

Google siger i øvrigt i deres guidelines, at de vil slå hårdt ned på websites der prøver at manipulere med deres algoritmer, og netop køb af links er en manipulering med deres algoritmer. Men hele linkbuilding området er en gråzone. Det eneste som Google mere eller mindre accepterer er, at dine links skal komme naturligt til din side. Men du kan have skrevet det bedste indhold omkring et emne, men hvis ikke folk bliver opmærksom på det indhold, så læser de det heller ikke, og kommer aldrig til at læse det.

 

Outreach

Når vi snakker linkbuilding, så snakker vi også outreach – Det er her hvor man aktivt rækker ud til en række hjemmesider, for at spørge om de vil linke til en. Hvis dit indhold er godt nok, og relevant for den aktuelle hjemmeside, så kan man nogle gange få folk til at linke til din side ved blot at spørge dem. Men oftest, så skal en outreach kampagne planlægges så man ikke bare sender 100 mails afsted med mere eller mindre tilfældig adressat.

 

Det kan også være, at man laver et stykke infografik, som sender til folk som de kan bruge, hvis blot de angiver kilden.

 

Advertorials

De fleste store medier sælger i dag advertorials, det vil sige at du kan få skrevet en artikel, som de mod betaling så ligger online på deres hjemmeside. Artiklen skal markeres som værende betalt indhold eller reklame, og linket der gives i en sådan artikel skal ifølge Google’s guidelines være et såkaldt no-follow link. Et no-follow link giver ikke nær så meget værdi til din side som et normalt link gør. Men der kan være andre formål med at skrive en advertorial, hvis den er skrevet rigtigt godt, og bliver postet på nogle af de store medier, så kan en sådan artikel være med til at skabe ret så meget trafik.

 

Linkanalyse

I og med der er kommet så stor fokus på links og kvaliteten af disse, så kan der også være sneget sig nogle dårlige links ind blandt nogle af de gode. Hvis du har en sund linkprofil, så betyder det ikke det store, men disse links bør forsøgt fjernes. Hvis din link profil overvejende består af købte splog links, så skal der ryddes op i disse med henblik på at få skabt en mere naturlig linkprofil. Der findes i dag ikke nogle værktøjer der kan give dit et 100%’s billede af hvilke links som Google har registreret ind til din hjemmeside, så derfor når vi laver en link analyse, så bruger vi et mix af forskellige værktøjer, lige fra Ahrefs, Google Search Console og SemRush. Det giver ikke et 100%’s billede, men det er tæt på.

Gør i morgen bedre end i dag!

Ring til Kontaktdirektør Ivan Udsen på telefon 60 63 24 21 eller email iu@digitaltrafik.dk og aftal et uforpligtende møde. Så har I mulighed for at afstemme forventninger til et samarbejde og vi udarbejder en gratis foranalyse til virksomheden, som viser hvor virksomheden står i dag, i den digitale verden.