On site SEO - DigitalTrafik
16121
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16121,page-child,parent-pageid-16117,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive
 

On site SEO

On-site SEO

 

SEO består af mange forskellige discipliner og parametre, som vi kan skrue på, og i mange tilfælde, gøre bedre. On-site SEO dækker over hvad det er, der sker på din egen side, hvordan dit content er bygget op. Hvilke overskrifter bruger du på siden, hvilke title tags, meta tags, URL struktur, header tags, alt tags, load speed og meget mere. Det kan også handle om, hvad vi fremhæver på siden med vores interne link struktur.
URL’en

Noget af det som vi blandt andet kigger på, når vi arbejder med content delen af en hjemmeside, er om det primære søgeord indgår i URL’en. Hvis du sælger strømper, så er en af måderne, som du kan vise Google det på, er ved at din URL indeholder ordet strømper. Lige i dette tilfælde, er det så faktisk ikke godt, hvis det direkte indeholder ordet strømper, for det kan godt være at Google kan læse ÆØÅ i en URL, men det skaber en andre problemer, så lige her bør den faktisk bare indeholde stroemper – Altså Ø’et skrevet med oe i stedet for.

 

Titel

Din titel på siden (titlen er den der vises øverst i dit browser vindue).

 

 

Det er også den der vises som overskrift i Google’s søgeresultater.

 

 

Her kan vi faktisk se, at Zalando ikke har helt styr på deres titel, fordi den bliver forkortet af Google. Men det kan være en ret vigtig parameter, det er her du kan fortælle dine kunder og personer, der søger på Google, hvad det er de kan forvente på siden.

 

Description tag

Ligesom titel bliver vist på Google i søgeresultatet, så bliver description tagget vist på Google. Det er her hvor du har mulighed for at uddybe din titel, og gøre din visning på Google så attraktiv som muligt, for dine besøgende.

 

 

Description tagget er det der står med sort i Google’s søgeresultater.

 

Teksten

Selve teksten, der står på siden, skal først og fremmest være forbeholdt dine brugere , og være til både at læse og forstå, mens du prøver at fastholde brugeren, så længe på siden som muligt. I selve teksten er der flere forskellige måder vi kan give Google nogle oplysninger, som hjælper på din SEO værdi.

 

Nedenfor kan du læse om nogle af de aspekter, som vi blandt andet kigger på – men det er altid branchespecifikt – og derfor langt fra udtømmende. Nedenstående aspekter, vil vi dog i hovedreglen altid analyserer.

 

Overskrifter

Overskiftterne på en side, kan også betyde meget. Hvis vi igen tager udgangspunkt i at du sælger strømper, så vil du gerne have en eller flere underskrifter på din side, der indikerer, at du sælger strømper. Det kunne være den ene overskrift skulle være ”Hvilket materiale laves vores strømper i?”. Dette er en indikator overfor Google, at vi faktisk syntes ordet strømper er vigtigt på denne side, og derfor sætter vi det i en underskrift. Dermed ikke sagt, at vi skal have ordet med i alle sammenhænge og overskrifter, men vi bør få det flettet ind hvor det virker naturligt.

 

Længden

En af de ting der bliver diskuteret en del i SEO debatten er, hvor meget længden af en tekst betyder. Der er nogle der sværger til korte præcise tekster, og andre der mener, at lange guides på flere tusinde ord er vejen frem. En ting er sikkert, det der betyder mest, er at du kan fastholde dine brugere længst mulig tid på siden – samtidig med, at du fanger brugerne. Det gør du ikke ved at have en kategoritekst på din side om strømper på 5000 ord, for det læser brugerne ikke. Men det gør du måske, hvis du skal skrive en guide omkring hvordan du bedst muligt får stoppet hullet i dine strømper. Med andre ord, så kan man ikke sige noget om hvor mange ord der skal være på din side, uden også at kigge til hvad Google forventer at finde på en side, der omhandler netop dette emne. Hvis alle i top ti ligger med store guide tekster på flere tusinde ord, så nytter det ikke at du kun skriver 100 ord, og så forvente at Google skal finde dig interessant.

 

En anden ting man kan sige med indholdet på siden er, at jo flere ord du skriver, jo flere aspekter af emnet kan du afdække, og du har mulighed for at målrette mod nogle af de long-tail søgeord, som der kunne være. Der er 2900 hver måned (pr dags dato), der søger efter ordet strømper, men der er 1600, der søger efter ”glimmer strømper”. Det kunne altså være, at vi skulle få skrevet, at vi også sælger glimmer strømper i teksten. Lige i dette tilfælde, der ville vi anbefale, at vi ikke bare fik skrevet det ind i teksten, men at vi fik laver en særskilt kategori, der hedder glimmer strømper, fordi der er så mange der søger på det ord. Der er også 140 der søger efter ”lange strømper”, så det kunne være man skulle nævne i teksten, at vi også har lange strømper. Så rammer du lige med et ikke kun de 2900 der søger efter ordet strømper, men du har lige øget dine mulige besøgende fra 2900 -> 3040 i stedet. Hvis der er 10 sådanne termer, vi kan få flettet ind i teksten, så rammer vi måske langt mere en de 2900 der bare søgte efter strømper. Men det er en afvejning fra side til side, hvor lang en tekst vi bør have.

 

Keyword Density

En gammel term indenfor SEO, er det vi kalder keyword density. Med andre ord, hvor stor en procent-del af den samlede tekst, indeholder vores primære keyword? Førhen, da Google ikke var så kloge som de var i dag, så var hovedreglen at vi skulle nævne det primære søgeord x antal gange for at fortælle Google, at dette var et vigtigt ord – og at netop vores side, havde stor relevans for brugerne, hvis de søgte på f.eks. ordet “Strømper”. Sådan er det ikke helt i dag, selv om det stadig er vigtigt at få nævnt det primære søgeord mindst en gang.

 

Synonymer

En anden ting, som Googles algoritme er blevet rigtig god til, er at finde ord der betyder det samme. Så når du skriver om et emne, og der måske findes et utal af skrivemåder eller synonymer for ordet, så er det godt for din SEO værdi, at få flettet dem ind i teksten. På den måde fortæller du Google, at denne tekst også kunne være relevant i disse sammenhænge, og at du er klar over at tingene betyder det samme.

 

Strukturerede data

Et teknisk aspekt for din SEO værdi, er at vi kan få flettet strukturerede data ind i dit indhold. Det er en standardiseret måde, at give Google endnu flere informationer om din side. For en produktside kan det f.eks. være lagerstatus, pris, anmeldelser og så videre. For en biograf, kan det være de enkelte film,. der er markeret som et event. Hos digitaltrafik.dk tager vi udgangspunkt i netop din side – men vi anvender vores gennemtestede tilgang til optimering – da vi ved, at det virker.

 

Hvis du for eksempel søger efter Cinemaxx, så vil du erfare, at det første resultat (lige under reklamen), er en stor boks med hvilke film der går i biografen lige nu.

 

 

Cinemaxx benytter strukturerede data, og dermed gør det nemt for Google, at læse og forstå deres side.

 

Billeder

Et aspekt, vi også kan arbejde med på selve siden, er billederne. En ting er, at hvis vi sælger strømper, så hjælper det at have et billede på siden der er navngivet noget med strømper som – stroemper.jpg. Her undgår vi igen ÆØÅ i selve filnavnet, men bruger den normale omskrivning for Ø.

 

Desuden så kan vi sætte et alt-tag på billedet, som fortæller Google hvad billedet indeholde. Google kan endnu ikke læse 100% af billederne, og forstå hvad det er de viser, så det kan vi fortælle dem ved at sætte en beskrivelse på billedet. Alt-tagget ses ikke på selve siden, men kan kun ses i kildekoden.

 

Video

Video på en side er igen noget der kan fastholde en læser længere tid på siden, men kan også være tidskrævende at lave. Men hvis man har produktvideoer, så kan man gøre brug af dem.

 

Keyword cannibalization

En ting vi er opmærksomme på, er hvis du har flere sider, der omhandler mere eller mindre det samme. Hvis ikke du klart fortæller Google hvilken side, der er den primære, så bliver Google måske i tvivl, især hvis du på din egen side linker til tre forskellige sider med ankerteksten “strømper”. Hvis ikke du selv er klar over, hvilke side der er din primære side, hvordan skulle Google så være det? Du har måske på et tidspunkt skrevet en tekst om strømper, og den rankede ikke så godt, så skrev du et blogindlæg om strømper, det rankede heller ikke, og til sidst lavede du en kategori omkring strømper. Du har nu tre forskellige tekster, der mere eller mindre alle omhandler det samme. I dette tilfælde ville vi overveje, at sløjfe to af teksterne, og bare lave en samlet side, eller i det mindste gør det 100% klart for Google, hvilke af de indlæg vi selv anser for at være det primære.

 

Alle disse aspekter og mange flere, er noget en SEO ekspert fra digitaltrafik.dk kigger på, når han analyserer jeres website. Det er også noget, som virksomheden selv kan arbejde videre med, det kommer helt an på jeres behov.

Gør i morgen bedre end i dag!

Ring til Kontaktdirektør Ivan Udsen på telefon 60 63 24 21 eller email iu@digitaltrafik.dk og aftal et uforpligtende møde. Så har I mulighed for at afstemme forventninger til et samarbejde og vi udarbejder en gratis foranalyse til virksomheden, som viser hvor virksomheden står i dag, i den digitale verden.